BLOG

Az ajándékozás pszichológiája. Hogyan változtatja meg a céges ajándékozás az üzleti kapcsolatokat?

Sokan nem tudják, de a lockalbox okos ajándékdobozok egy hosszú termékfejlesztési folyamat részeként keltek életre. A célunk az volt, hogy felrúgva a sablonos és unalmas ajándékozási szokásokat egy olyan ajándékot alkossunk meg, ami garantáltan lenyűgöző hatást képes kelteni. A fejlesztés során a tudományt és a szociálpszichológiát vettük ehhez alapul. Szeretnénk neked néhány elvet megmutatni, amit Cialdinitől, a világhírű szociálpszichológustól tanultunk ehhez, és építettünk be a lockalbox fejlesztésébe. Cialdini 1984-ben írta meg a Hatás – a társas befolyásolás pszichológiája című könyvét, ami mai napig érvényes elveket tartalmaz. Ha ismered már a könyvet, akkor is érdemes elolvasni a cikket, hiszen ezek azok az alaptételek, amik alapjaiban fogják megváltoztatni, amit eddig az üzleti ajándékozásról gondoltál.

Nézzük is sorban ezeket az elveket:

Kölcsönösség elve

Ha valakinek ajándékot adunk, utána ő ezt szeretné viszonozni valamilyen formában. Cialdini, könyvében leír erre vonatkozóan egy nagyon egyszerű éttermi kísérletet. Arra voltak kíváncsiak, hogy vajon több borravalót kap-e a pincér, ha ad valami apró ajándékot a vendégeknek. Első alkalommal a pincér egy mentolos cukorkát adott át a számlával együtt. Ez átlagosan 3%-kal emelte meg a borravaló mértékét. Másodszorra már két cukorkát tettek a számla mellé, amiről azt gondolták logikusan, hogy meg fogja duplázni a borravaló mennyiségét, de megdöbbenve tapasztalták, hogy átlagban közel ötszörösére nőtt: 14%-ra!

Harmadik alkalommal pedig a cukorkákat egy szív alakú tányéron adták át, és meglepő módon ez a vizualitásba rejtett apró figyelmesség összesen 23%-kal több borravalót eredményezett. (Méghogy, nem számít az ajándék mellé a „körítés”?)

Mondhatjuk, hogy ezek a technikák ránk nem hatnak, de a pszichológia bizony tényeket hoz elénk, és bizony a tudatalattinkra annál inkább hatással vannak ezek a tényezők.

A kölcsönösség elve valahol mindig érvényesül:

• Meghívnak minket egy buliba? Viszonozni akarjuk.

• A szomszéd átjön hozzánk egy tál frissen a kertjéből szedett gyümölccsel? Viszonozni akarjuk.

• Meghívnak minket egy italra? – „Jó, de a következő kört én fizetem.”

Ha nem is rögtön, de tudat alatt ott motoszkál bennünk, hogy egyszer, valahogy, mindenképpen meg akarjuk hálálni, amit értünk tesznek, és, ha ezt megtesszük egyfajta megnyugvással is tölt el minket.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy az ajándékozás célja a másik befolyásolása kell, hogy legyen. Sőt, egy túlzottan nagyértékű ajándék kifejezetten rosszul sülhet el, ha ettől valaki úgy érezheti, le akarják kenyerezni. Fontos megtalálni a megfelelő egyensúlyt, és inkább valami egyedi, különleges ajándékot adni, amit személyesebbnek él meg az ajándékozott fél, és élményt is tud hozzá társítani.

Az üzleti ajándékozás terén ez a szabály különösen igaz, ha azt profi módon szeretnénk csinálni.

Senki sem számlázza ki az ajándék értékét, nem kötjük új megrendeléshez sem. 
A főnök sem megy be a karácsonyi buli után azzal, hogy „mivel most nagyobb prémiumot adtam, ezért elvárom, hogy jövőre többet túlórázzatok”, igaz?

Viszont a kölcsönösség hatása ettől függetlenül érvényesül.

Ösztönzést érzünk, akár tudatában vagyunk ennek, akár nem, hogy valamilyen módon hálásak legyünk a kedves gesztusért.

Mi lenne, ha idén az ünnepek alkalmával olyan egyedi meglepetést választanátok üzleti partnereiteknek, aminél az ajándék már a kibontásától kezdve is többszörös élményt okoz?

Ez garantáltan növelni fogja a személyed, céged, márkád pozitívabb megítélését a megajándékozottad szemében.

Az ajándékozás pszichológia tényezőinek ismeretével erősítheted a partnereiddel a kapcsolatokat.

Könnyen lehet, hogy ez fogja nektek hozni a legközelebbi megrendelést, vagy emiatt ajánlanak majd titeket tovább másoknak. Mert tudat alatt egy igazi élményt jelentő, profi üzleti ajándékkal ott fogtok motoszkálni a fejekben.

Még hetekkel később is eszükbe fogtok jutni.

Lehet pont akkor, amikor az év végén a költségekkel sakkozva le akarnak adni még egy megrendelést.

Ezt ráadásul anélkül is meg fogják tenni, hogy te megkeresnéd őket egy újabb ajánlattal.
Egyszerűen csak eszükbe jutott az üzleti ajándékotok.

Mikor nem működik ez az alapelv?

Amikor olyan ajándékot adsz, ami nem értékes a megajándékozottnak.

Ezt nem lehet annyival elintézni, hogy küldesz minden partnerednek egy szépen becsomagolt céges bögrét, vagy powerbankot.

Ha nem ütöd át az ingerküszöbét, akkor semmit sem értél el vele. Ha olcsónak, sőt egyenesen gagyinak tűnik az ajándékod, akkor még ártasz is vele magadnak és a céged megítélésének is. 

Hiszen ez esetben a második alapelvet – amire mindjárt kitérek – a visszájára fordítod,  és így antipatikussá válhatsz a szemében. Ezt a helyet hagyd meg inkább a konkurensednek, és felejtsd el a sablonos megoldásokat.

Vonzalom és rokonszenv elve

Erre a második alaptételre is érdemes odafigyelned, ha nem akarod, hogy jövőre akár még több idegőrlő, alkudozós tárgyalásotok legyen, és elkerülnéd a többkörös egyezkedéseket is a régi partnerekkel.

Az értékesítésben ősi alapelv, hogy aki iránt rokonszenvet érzünk, annak sokkal hamarabb mondunk igent egy ajánlatra.

Ez egyébként fordítva ugyanúgy igaz.

Biztosan voltál már te is úgy, ha nem volt valaki rokonszenves. Hiába volt nagyon jó a terméke, szolgáltatása, akkor sem szívesen rendeltél tőle. 

Láthatjuk azt, hogy emberek tömegei képesek elfordulni egy márkától, csak mert valami számukra nem szimpatikus dolgot cselekszik, vagy kommunikál.

Ezért sem mindegy, hogy milyen üzleti ajándékkal lepitek meg a céged munkatársait, partnereit.

Hogyan lehet egy vállalati ajándékkal nem csupán a kölcsönösség elvét érvényesíteni, hanem ezen túlmenően még rokonszenvesebbé is válni a megajándékozott szemében?

Például azzal, hogy a céges ajándékotokkal a környezetet is véded, vagy éppen több társadalmilag fontos ügyet is támogatsz, tehát etikus ajándékot adsz.

Egy olyan megoldást mutatunk be neked, a lockalboxnál, amivel le fogod nyűgözni az üzleti partnereidet, munkatársaidat, és emellett a társadalmi felelősségvállalás mellett teszed le a voksod.
Így egy olyan üzleti ajándékot adsz át, ami után a vállalat megítélése sokkal jobb lesz, és ezt anélkül éred el, hogy komoly összegeket kellene költeni PR kampányokra.

Szűkösség elve

A Szűkösség elve gyakran alkalmazott hatás a marketingben. A luxus márkák kifejezetten ezzel tudnak elérni nagy sikereket, amikor valami amúgy is nagy presztizzsel bíró dolgot limitált darabszámban adnak csak ki. Egy ilyen dolog birtoklása mindenképpen azt érezteti az emberrel, hogy valami különleges dolognak a tulajdonosa. A lockalboxnál teljesen egyedi kézműves összeállításokkal, a cégre szabott dekorációs doboz designnal és az egyedi kvízjátékok és cégre szabott játékfelület készítésével, is ezt a limitáltsági érzetet hozza el az ajándékozásba. Ráadásul az okos ajándékdobozok nem csak hazánkban, de nemzetközi szinten is egyedülállóak. Az egyedileg cégre igazított ajándék megoldásunk, egy limitált példányszámban készült prémium termék lesz, ami máshol, ebben a formában nem elérhető. Ebből eredően, aki kapja, még inkább érezni fogja, hogy igazi különlegességgel lett megajándékozva, ami csak egy szűk körnek elérhető, és ezekre a dolgokra általánosan is igaz, hogy nagyobb értéket jelent az emberek szemében.

Következetesség elve

A loc(k)albox egy, az ajándékozási piacon egyedülálló innovatív ajándékmegoldás, ami abszolút prémium minőséget képvisel. Az általunk képviselt minőséggel és innovativitással, akarva, akaratlanul is, de az ajándékozó cég márkáját is össze fogják kötni azok, akik kapják. Gondoljunk csak bele, ha egy cég, aki minden jelszavában, a napi munkavégzésében, az értékeiben azt hirdeti magáról, hogy innovatív, attól egy sablonos bor, csokoládé kombináció ajándékszatyorban átadva nem fogja támogatni ezen üzenetét és akár még csalódást is okozhatunk vele.

A lockalboxnál úgy fejlesztettük ki ajándékdobozainkat, hogy azok maximálisan támogatni tudják az emlékezetes és hatásos ajándékozást. Amennyiben a Te céged is szeretné az idei évben lenyűgözni ügyfeleit, akkor kérd ingyenes online konzultációnkat, ahol megismerve igényeidet feltárjuk, hogy esetedben, hogyan tudjuk lenyűgözni a munkavállalókat, üzleti partnereket az innovatív céges ajándékozás eszközével.

Kövess Minket

Újdonságok:

Ne maradj le cikkeinkről

IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE

VAN ITT MÉG VALAMI

Ne menj el üres kézzel

Fogadj el 10% kedvezményt tőlünk

KUPONKÓD: vipmeglepetes